طراحي اپليكيشن موبايل

با ظهور دستگاه هاي همراه (تلفن هاي هوشمند و …) دنياي طراحي وب سايت و نرم افزارهاي تحت وب نيز به كلي دگرگون شده است. شركت طراحي سايت ها به سوي طراحي سايت هاي واكنش گرا و ريسپانسيو متمايل شده اند. برخي از طراحان سايت فعاليت هاي مرتبط با طراحي اپليكيشن هاي تلفن همراه (مبتني بر اندرويد يا آي او اس) را به برنامه هاي كاري خود افزوده اند و حتي بعضي از مشتريان نيز تمايل دارند در كنار طراحي سايت ، طراحي اپليكيشن موبايل را نيز سفارش داده و آن را تجربه كنند.

در اين ميان سوالي كه براي شركت ها و افراد فعال در حوزه طراحي سايت به وجوذ آمده اين است كه آيا بايد شاهد چرخش جدي در كسب و كارشان از طراحي سايت به سوي طراحي اپليكيشن هاي موبايلي باشند؟ مشتريان نيز از خود مي پرسند آيا بودجه شان را اگر به جاي طراحي سايت در طراحي اپليكيشن موبايل سرمايه گذاري كنند منافع بيشتري نمي برند؟ آيا تمامي منافعي كه از طراحي سايت براي مشتري ايجاد ميشود را با يك اپليكيشن موبايلي ميتوان به سرانجام رساند؟ تفاوت منافعي كه از اجراي هر كدام از اين پروژه ها حاصل مي شود چيست؟ آيا طراحي سايت به پايان راه رسيده است؟ به احتمال بسيار زياد نه! طراحي سايت همچنان با قدرت به حيات خود ادامه خواهد داد. پيش بيني نمي شود اپليكيشن ها جاي سايت ها را بگيرند. اما چرا؟ دلايل زير را بخوانيد:
۱- طراحي سايت و اپليكيشن
درست است كه تعداد زيادي از مردم از كامپيوترهاي رو ميزي و لب تاپ ها به تلفن هاي هوشمند كوچيده اند اما هنوز درصد بسيار زيادي از افراد همچنان از كامپيوتر هاي شخصي براي وب كاوي استفاده ميكنند. به نظر نمي رسد كه به اين زودي ها كامپيوتر ها و لب تاپ ها به كلي فراموش شوند. نوع كاركرد تجاري كامپيوترهاي شخصي و لب تاپ ها اين اجازه را نخواهد داد تا آن ها به اين زودي صحنه رقابت را واگذار كنند. پيش بيني ميشود كه اين دستگاه ها همچنان با قدرت به كارشان ادامه دهند. اما حتي در صورت بروز اين اتفاق نامحتمل، طراحان سايت هاي اينترنتي با ابداع تكنيك هايي مانند طراحي سايت ريسپانسيو و يا همان طراحي سايت و اپليكيشن واكنشگرا خود را از پيش آماده كرده اند. بيش از ۹۰ در صد سايت هايي كه به تازگي طراحي ميشوند به صورت ريسپانسيو طراحي و اجرا ميشوند. طراحي وب سايت ريسپانسيو اين قدرت و امكان را به كاربر ميدهد كه سايت اينترنتي را بر روي صفحه نمايش موبايل خود و بدون زحمت مشاهده كند. سايت هاي اينترنتي به اين ترتيب با موبايل ها كنار آمده اند.
۲- بحران فضاي ذخيره سازي
گرچه توليد كنندگان تلفن هاي هوشمند روز به روز بر حجم فضاي ذخيره سازي گوشي هاي توليدي خود مي افزايند اما از آن طرف فايل ها و اپليكيشن هاي مختلف نيز به دليل رشد روز افزون كيفيت حجم هاي ذخيره سازي بيشتري مطالبه ميكنند. كاربران هميشه در جدال براي آزادسازي حافظه تلفن همراه خود هستند. بنا بر اين اپليكيشن ها و فايل هاي اضافه را پاك ميكنند و مراقب فضاي ذخيره سازي هستند.
مزيت رقابتي طراحي سايت در اينجا اين است كه سايت شما هرچقدر هم كه سرشار از اطلاعات گوناگون باشد فضاي ذخيره سازي كاربر را اشغال نميكند. ممكن است هر كاربر به اقتضاي نيازش سالي يك بار نياز به مراجعه به وب سايت شما داشته باشد. بنا بر اين براي اين حد از نياز هرگز فضاي ارزشمند ذخيره سازي را براي نصب اپليكيشن كسب و كار شما در اختيار شما نميگذارد. فضاي ذخيره سازي طراحي سايت جايي است كه به كاربر شما ارتباطي ندارد.
۳- گوگل
گرچه گوگل به صورت بسيار محدود امكان جستجوي محدود در برخي اپليكيشن ها را به صورت ويژه فراهم كرده است. اما به دلايل فني نمي توان انتظار داشت سرعت و دقت گوگل در جستجوي وب سايت ها به جستجو در اپليكيشن ها تسري پيدا كند. عمده وب سايت ها به اين دليل طراحي ميشوند تا در گوگل پيدا شده و باعث شروع يك تعامل بين مشتري و بنگاه كسب و كار شوند. طراحي سايت از اين نظر كاملا بي رقيب است. اگر هدف شما جدب مشتري در گوگل است اين مهم فقط و فقط با طراحي سايت امكان پدير است.
۴- سهولت مديريت
ايجاد و توليد صفحات و محتوا پس از طراحي سايت بسيار ساده تر از توليد محتوا و بخش هاي جديد در يك اپليكيشن است. ضمن اينكه توليد و طراحي سايت به مراتب ساده تر از طراحي اپليكيشن است. اين موضوع ميتواند براي افرادي كه دانش فني كافي ندارند بسيار حايز اهميت باشد.
۵- هزينه ها
طراحي سايت معمولا بسيار ارزان تر از طراحي اپليكيشن متناظر و مشابه است. چنانچه منظور شما از طراحي وب سايت به عنوان مثال ارائه خدمات الكترونيكي است و سايتي را به اين منظور طراحي كرده ايد شايد طراحي اپليكيشن مشابه، تا دو برابر هزينه هاي معمول نسبت به قيمت طراحي سايت را به شما تحميل كند.
۶- تفاوت هاي ماهوي
با اينكه در اين مطلب سعي در مقايسه دو مفهوم طراحي سايت و طراحي اپليكيشن داشتيم اما واقعيت اين است كه اين دو مفهوم به واسطه تفاوت در پلتفرم هاي اجرا چندان قابل مقايسه نيستند. پروژه هاي طراحي سايت زيادي هستند كه اصولا در فضاي اپليكيشني قابليت اجرا ندارند و بلعكس. بنا بر اين به صورت قطع بايد بگوييم كه هيچكدام از اين دو مفهوم جايگزين يكديگر نخواهند شد و به راه خود ادامه ميدهند. گرچه پيشرفت و ايجاد تغييرات شكلي در هر دو مفهوم به واسطه پيشرفت تكنولوژي قطعا اتفاق خواهد افتاد. مانند آنچه در طراحي سايت ريسپانسيو اتفاق افتاد.

 

 

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.