طراحي سايت حرفه اي

راه اندازي سايت اينترنتي اصول و قواعدي دارد كه اگر آن ها را رعايت كنيم ميتوانيم به اهداف و چشم اندازهاي تعريف شده و مورد انتظار از راه اندازي و طراحي سايت حرفه اي اينترنتي دست پيدا كنيم. ابتدا و قبل از هر گونه تصميم گيري بايد مشخص كنيد وب سايتي كه ميخواهيد راه اندازي كنيد چه نوع وب سايتي است و انتظارات شما از آن چيست؟

 

يك وب سايت اينترنتي ميتواند صرفا يك كارت ويزيت الكترونيكي و يا يك كاتالوگ آنلاين باشد و يا ميتواند يك وب سايت تجارت الكترونيكي با همه ويژگي ها و خصوصيات يك وب سايت درآمد زا باشد. بنابراين پيشنهاد ميشود قبل از تصميم گيري اهداف و چشم اندازهاي مورد انتظار را مجسم كرده و يا حتي آن ها را بنويسيد. نوشتن اين اهداف ممكن است به شما در نگارش يك شرح نيازمندي ها (RFP) كمك كند و شما ميتوانيد بعد از نگارش آن را در اختيار پيمانكار و مجري پروژه طراحي سايت حرفه اي قرار دهيد. اين مستندات قطعا كمك بزرگي براي پيمانكار شماست تا فعاليت راه اندازي وب سايت شما را هرچه سريعتر و با كيفت بهتر به اجرا برساند.
چهار عامل اصلي در موفقيت يك سايت اينترنتي دخالت مستقيم دارند:

  • نرم افزار
  • معماري محتوا
  • طراحي گرافيكي
  • محتوا

اين چهار عامل در وب سايت هاي موفق يك جا جمع شده اند، بنابراين فقدان هركدام از عوامل فوق ميتواند خطر جدي براي پروژه راه اندازي سايت شما ايجاد كند. از ۴ عامل فوق عامل اول و سوم به صورت كامل وابسته به پيمانكار پروژه راه اندازي سايت شماست. مسئوليت مطلوبيت عامل دوم به صورت مساوي بين شما به عنوان كارفرما و پيمانكارتان به عنوان مجري طراحي پرتال تقسيم شده است و در نهايت مسئوليت عامل چهارم به صورت كامل به عهده شماست مگر اينكه آن را نيز برون سپاري كرده باشيد.
نرم افزار
نرم افزارهاي سيستم مديريت محتواي موجود در بازار به دو دسته كلي تقسيم شده اند: نرم افزارهاي متن باز و نرم افزارهاي تجاري.
احتمالا اسامي نرم افزارهاي متن باز مديريت وب سايت را بارها شنيده ايد: جوملا، وردپرس و دروپال از معروفترين نرم افزارهاي رايگان راه اندازي سايت هاي اينترنتي هستند. شركت ها و افراد بسياري در داخل كشور مشغول ويژه سازي و اجراي پروژه هاي راه اندازي سايت بر اساس يكي از اين پلتفرم هاي اجرا هستند. اين كه كدام يك از اين گزينه ها گزينه بهتري هستند سوالي است كه پاسخ آن بسيار سخت و مبهم است و ما نيز پاسخ روشني براي آن نداريم. اما در هر صورت اگر ميخواهيد يكي از اين پلتفرم ها را براي اجرا انتخاب كنيد ميتوانيد مقالهمقايسه جوملا، دروپال و وردپرس را كه در همين وب سايت منتشر شده است مطالعه كنيد. مزيت نرم افزارهاي متن باز نسبت به نرم افزارهاي سفارشي هزينه كمتر اجرا در پروژه هاي طراحي سايت است. گرچه ممكن است محدوديت هايي در سفارشي سازي توسط شركت نرم افزاري رابين وجود داشته باشد.
دسته دوم نرم افزارها نرم افزارهاي توليد شده توسط شركت ها هستند، مزيت اين نرم افزارها (البته در صورت انتخاب مناسب) نسبت به نرم افزارهاي گروه اول امكان سفارشي سازي هاي وسيع براي شركت توليد كننده است. گرچه ممكن است استفاده از اين گزينه براي طراحي وب سايت اينترنتي شما كمي گران تر باشد.
معماري محتوا
توضيح اينكه معماري محتوا دقيقا چيست براي كساني كه چندان با مقوله اجراي پروژه هاي راه اندازي سايت آشنا نيستند كمي دشوار است. اما به صورت كلي ضمن اينكه مي توانيد اين مطلب را براي درك بهتر موضوع بخوانيد بايد گفت معماري محتوا نحوه چيدمان و طبقه بندي درختي اطلاعات وب سايت شماست معماري محتواست كه مشخص ميكند وب سايت اطلاعات را چگونه و در چه طبقه بندي به مخاطبان خود ارائه ميكند يك معماري محتواي مناسب ضامن موفقيت پروژه راه اندازي وب سايت شماست و بلعكس يك معماري محتواي نامناسب و يا عدم اجراي آن  شانس موفقيت پروژه را به صفر نزديك ميكند.
طراحي گرافيكي
اثر طراحي گرافيكي يك وب سايت بر روي مخاطب اثري فوري و ماندگار است. طراحي گرافيكي، شخصيت وب سايت را به صورت لحظه اي و فوري به مخاطب القا ميكند. گرچه يك طراحي گرافيكي خوب نتيجه مستقيم يك معماري محتواي مناسب است اما به مطزان زيادي ميتوان آ را يكي از عوامل اصلي موفقيت و يا عذم موفقيت پروژه راه اندازي وب سايت در نظر گرفت. نمونه هاي معروفي از شركت هاي بزرگ كه با طراحي بد گرافيكي مشتريان آنلاين خود را از دست داده اند در سطح بين المللي ميتوان نام برد. شركت هواپيمايي رايان اير عليرغم صرف هزينه هاي گزاف در راه اندازي خدمات آنلاين خود به دليل طراحي گرافيكي نامناسب در عرصه تجارت آنلاين در برهه اي رقابت در اين حوزه را به رقيبي مانند ويرجين واگذار كرد. اين در حالي بود كه هر دو شركت از يك نرم افزار استفاده كرده ايده هاي تبليغاتط نسبتا مشابه و معماري محتوايي تقريبا يكسان داشتند.
عوامل ديگري نيز براي در نظر گرفتن و بررسي در زمان راه اندازي سايت وجود دارد كه بايد به آن ها توجه كرد. انتاخاب نام دامنه مناسب، ميزبان وب مناسب و … از اين جمله است. در اين خصوص مقالات متعددي در همين وب سايت منتشر شده است كه ميتوانيد جهت تصميم گيري بهتر به آن ها مراجعه كنيد.

 

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.